O LPG
Co to jest LPG ?
L.P.G. (skrót od angielskiego Liguefied Petroleum Gas) przyjęty jako nazwa mieszaniny gazów propanu i butanu służący między innymi do zasilania silników spalinowych.
nazwa |
propan |
butan |
benzyna |
wzór chemiczny |
C3H8 |
C4H10 |
C 5H12 ÷ ÷ C12H26 |
Gaz płynny (LPG) to bezbarwne, bezwonne i cięższe od powietrza medium energetyczne . Jako źródło energii, znacznie różni się od gazu ziemnego i energii elektrycznej, które może być przechowywane i przewożone w przeznaczonych do tego zbiornikach. Kiedy lekko skompresowany staje się cieczą, i na tym polega korzyść - jeden litr ciekłego LPG jest to równowartość 270 litrów gazu. W zależności od źródła i jak jest ono wykorzystywane, procentowy skład LPG może wahać się od prawie 100% propanu do 100% butanu. LPG spala się łatwo w powietrzu i ma wysoką zawartość energii, czyni go doskonałym paliwem do ogrzewania, gotowania i użytkowania motoryzacyjnego.
Chociaż propan-butan i gaz ziemny mają te same zastosowania to LPG ma wyższą wartość opałową. Oznacza to, że jest bardziej kaloryczny niż gaz ziemny, który zapewnia większą wydajność w niektórych aplikacjach do gotowania i ogrzewania.
Istnieją dwa źródła LPG - naturalne przetwarzania gazu i przeróbki ropy naftowej. W naturalnym przetwarzaniu gazu, gaz pochodzi bezpośrednio z głębokich podziemnych zbiorników jak mieszanina gazów i cieczy, w tym gazie. W przerobie ropy naftowej z procesu rafinacji otrzymujemy 3% tej mieszaniny gazów z baryłki ropy, choć rafinerie są w stanie przerobić do 40%.
Podstawowe informacje o właściwościach fizyko-chemicznych mieszaniny gazu propan-butan i benzyny. Wartości podane poniżej są wartościami przybliżonymi.
|
propan-butan |
benzyna |
Gęstość w temp. 15° C w m3 |
560 kg |
750 kg |
Ciśnienie w temp. 20° C |
3.4 bar |
0 bar |
Temperatura spalania |
1911° C |
1876° C |
Temperatura wrzenia |
-28 ° C |
30° C |
Wartość MJ/kg |
46 |
44 |
Kolor |
bezbarwny |
Żółty |
1 litr benzyny to około 750 gram |
1 litr gazu LPG to około 560 gram |
Jak działa LPG w samochodzie.
Samochód podczas używania instalacji gazowej działa dokładnie w taki sam sposób, jak zasilany benzyną. Wszystko w samochodzie pozostaje tak samo, poza tym że posiada odrębny system zasilania paliwem alternatywnym.
Przekształcone pojazdy stają się "dwupaliwowe" – podczas jazdy przełączenie dokonuje się automatycznie lub w każdym dowolnym momencie i podczas jazdy można zdecydować o zmianie na benzynę lub gaz.
LPG ze względu na to że jest paliwem dużo czystszym i przez to ekologicznym, lepsze spalanie mieszanki przyczynia się do zmniejszenia ilości substancji szkodliwych, które są obecne w spalinach. Redukcja zanieczyszczeń może sięgać obniżeniu o 10 do 15% mniej dwutlenku węgla, o 20% mniej tlenku węgla i o 55 do 60% mniej węglowodorów oraz nie ma związków siarki i ołowiu ponieważ paliwa gazowe w ogóle nie zawierają związków ołowiu, a związki siarki występują w nich jedynie w nieznacznej ilości.
LPG w samochodzie jest bezpieczne.
Nowoczesne systemy gazowe w samochodach są bezpieczne w użyciu, wszystkie zbiorniki LPG są rygorystycznie testowane i znacznie silniejsze niż w przypadku konwencjonalnych zbiorników paliwa. W sytuacji gdzie dojdzie do wypadku z udziałem auto z instalacja gazową , system może wytrzymać ogromne siły uderzenia bez deformacji lub rozszczelnienia. System LPG posiada wiele zabezpieczeń
System LPG spełnia wiele wymogów w tym bezpieczeństwa:
• 3mm grubości ścianki zbiornika gazu, który jest przetestowany wiele razy powyżej jego normalnego ciśnienia roboczego.
• Dwa elektrozawory (na zbiorniku i pod maską), które zatrzymują przepływ gazu do silnika, gdy silnik przestanie pracować z jakiegokolwiek powodu.
• Zawory bezpieczeństwa dla zbiornika i systemu, aby zapobiec wszelkim wzrost ciśnienia, które mogą uszkodzić system lub być niebezpieczne.
• Dwa zawory zwrotne w które wyposażony jest wielozawór na zbiorniku – na tankowaniu i zasilaniu instalacji LPG, gdy nastąpi nagłe rozszczelnienie na przewodach doprowadzających gaz.